02/05/2022

Het zijn uitdagende tijden. Tijden waarin enerzijds de vraag enorm hoog is en anderzijds een schaarste is aan grondstoffen, mankracht en machines. We hebben er allemaal mee te maken, de hele sector. Wereldwijd. Wat betekent dit voor ons, en voor onze klanten? En wat is de verwachting voor de komende tijd?

In gesprek met Wouter

We gaan erover in gesprek met Wouter Zieck, Director Sales & Marketing bij Desch. Hoe kijkt Wouter naar huidige situatie en de toekomst? Hoe kunnen we de uitdagingen het hoofd bieden? Wat is zijn advies voor de professionele tuinbouwsector en hoe past dat in uw situatie? 

 

 

Wilt u het interview liever nalezen?  

> Hallo en welkom! Mijn naam is Ruth en ik ben vandaag bij Desch Plantpak. Ik praat met Wouter Zieck, verkoopdirecteur bij Desch. Dag Wouter, bedankt dat ik langs mocht komen.
Heel fijn dat je er bent.
 
> Ja! Dank je.. zullen we meteen beginnen? Hoe is het afgelopen jaar, anderhalf jaar voor jullie geweest?
Allereerst heel spannend, en ook heel uitdagend. Direct na Covid kregen we te maken met minder vraag dan ervoor. Daarna werden onze producten ineens in grote aantallen ingekocht. De vraag was echt enorm, mensen bestelden meer dan wij aankonden. Dus in dat opzicht was het een uitdagend jaar. Ook op dit moment is de vraag ongekend hoog.

> Brengt dat extra uitdagingen met zich mee?
Ja, beslist. Wat je ziet is dit: gewoonlijk produceren we onze producten, zetten ze in de voorraad en leveren vanuit onze voorraad aan telers. Maar nu verkopen we meer, waardoor we geen voorraden op kunnen bouwen. Dus we zijn direct aan het produceren voor alle bestellingen. Wat echt een uitdaging is, want we hebben een beperkt aantal machines, en een enorme variatiereeks tools.
 
> Is het in deze situatie mogelijk op te schalen? Hebben jullie genoeg materiaal? 
Goede vraag, materiaal is momenteel onze grootste uitdaging. De wereld is erg veranderd in de afgelopen anderhalf, twee jaar. 95% van onze producten bestaat uit gerecycled materiaal. En juist dat is steeds moeilijker te krijgen.
De interesse in gerecyclede materialen neemt wereldwijd toe. Steeds meer bedrijven zijn gerecyclede materialen gaan gebruiken in plaats van ‘virgin’. ‘Virgin’ is nieuw materiaal. Aan virgin grondstoffen was al een tekort, vooral in 2020.  Dus moesten ze elders op zoek, naar andere soorten producten. Gerecycled materiaal bleek een goed alternatief. En nu zijn ze eraan gewend, dus die tijd, van gemakkelijk gerecycled materiaal kunnen kopen, komt niet meer terug.

> Kunnen jullie nog wel op tijd leveren?
Nee, op dit moment helaas niet. In de markt zien we dat niemand meer op het laatste moment kan bestellen. Nederlandse telers konden in het verleden vandaag bestellen en morgen geleverd krijgen. Nu moeten ze het product een half jaar van tevoren bestellen. En dan is het nog niet zeker of we het voor elkaar krijgen. 
Iedereen in de branche heeft daarmee te maken. Ook al onze concurrenten. We staan allemaal voor dezelfde uitdaging.
Het gaat niet alleen om de grondstoffen, ook om de machines. Als je wilt opschalen om aan de toegenomen vraag op de markt te voldoen koop je een nieuwe machine, die een levertijd heeft. Die levertijd kan variëren van een half jaar tot een jaar, afhankelijk van wat je bestelt. En we zien dat de levertijden worden opgerekt, omdat ze het metaal of de elektronica om ze te bouwen niet kunnen krijgen, etc. Dat is dus ook een probleem.
We proberen op te schalen door overal nieuw materiaal vandaan te halen. Met nieuw materiaal bedoel ik dus gerecycled materiaal. En door extra machines te kopen, ook al komen ze later. Dit leidt tot een domino-effect op onze productieplanning en dus op onze levering aan telers.
 
> Zijn al deze problemen op te lossen. Schijnt de zon achter de wolken?
Natuurlijk schijnt de zon! De vraag is goed, we bevinden ons nu in een nieuwe situatie voor de inkoop van materialen. We hebben nieuwe leveranciers op de markt gevonden, waardoor we nu kunnen opschalen. Hoewel kwaliteit nog wel een aandachtspunt is. 
We zijn aan het opschalen qua machines, en ook in het soort recyclebaarheid van het product, wat een heel belangrijk punt is op de markt. Vroeger maakten we zwarte potten, maar zwarte potten werden niet herkend bij het recycling-sorteerproces.
Nu gebruiken we detecteerbaar materiaal in de Recover-potten die als recyclebaar herkend kunnen worden. En we kunnen de materialen terugkrijgen, wij of andere leveranciers, om er nieuwe producten van te maken. Dat is een prachtig systeem. Zo ontstaat er een mooie kringloop waarin het materiaal dat je gebruikt terugkomt, voor hergebruik.
Of het nu terug bij ons of andere leveranciers komt, in beide gevallen eindigt het materiaal tenminste niet als afval en krijgt het weer een nuttige bestemming.
Het mooie is dat we twee soorten hebben, D-Tect®plus op basis van postindustrieel afval, en we hebben ook materiaal voor de Recover®-lijn op basis van afval uit huishoudens. Dus wat je thuis in de vuilnisbak gooit, sorteren we, het wordt gewassen en geschikt gemaakt voor nieuwe productie. En die productlijn heet Recover. 
We hebben een heel goed contract kunnen afsluiten voor de komende jaren, waarmee we voldoende materiaal krijgen om de producten te maken.
Dat is dus een grote stap vooruit!
 
> Heb je in deze coronatijd, met alle uitdagingen, nog een advies voor de telers?
Zeker! Bestel je product op tijd en wacht niet tot het laatste moment. Want dan loop je echt het risico dat je het niet op tijd binnen hebt. Niet alleen bij Desch, maar bij alle fabrikanten. Dit is een landelijk en zelfs internationaal probleem. 
 
> Bedankt dat ik langs mocht komen, en dat je wilde uitleggen hoe de situatie nu is.
Graag gedaan.
> Bedankt. En bedankt voor het bekijken van deze video over de laatste ontwikkelingen hier bij Desch!